zondag, december 11, 2005

Eindelijk weet ik wat ik wil

Na een reis doorheen een stapel boeken, elk boek gespeend van goede raad, stuk voor stuk waardevol, had ik het gevoel dat ik nog geen meter verder stond.
Elke boek had zijn eigen waardevolle boodschap: "Denk positief", "geloof in jezelf", "kies een doel", "maak een goede planning", ... je kent het soort boeken wel.
Allemaal heel mooi, en zelfs praktisch gericht, maar een keer dat het boek uitgelezen was, verdween de motivatie om de goede raad op te volgen en stillaan zakte ik dan weer naar mijn pré-boek situatie.
Hoewel ik toch wel moet bekennen dat het, hoe langer hoe meer, duidelijk werd dat ik eerst en vooral een doel moet kiezen in mijn leven.
Om een doel te kiezen, moet je weten wat je wil en dus heb ik maanden, wat zeg ik, jaren rondgelopen met de vraag in min hoofd: "WAT WIL IK????"
Yep! De existentiele vraag: Wie ben ik? Wat wil ik? Wat kom ik hier doen op deze aarde? Moeder, waarom leven wij?
Nu blijkt na deze reis doorheen deze boeken, dat ik uiteindelijk toch nog iets opgepikt heb. Ik weet namelijk wat ik wil. Ik weet wat belangrijk is voor mij in mijn leven. Ik ben het echt niet ver gaan zoeken, want daar kan je het niet vinden (geloof me op het woord van een man die op alle plaatsen gezocht heeft). Het lag kortbij, gewoonweg om op te rapen en het blinkt uit door zijn eenvoud!
Wat ik wil, is het volgende: "Ik wil leven! Ik wil midden in het leven staan! Ik wil mij er in gooien! betrokken zijn! LEVEN!"
Nu heb ik een startpunt. Hieruit kan ik verder mijn volgende doelen afleiden!
Hup! er is werk aan de winkel!

2 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Desalniettemin blijf ik een ongericht projectiel, dat steeds een andere doelwit kiest, van het ogenblik dat het even wat warmer lijkt. Een krachtbron, maar door zijn ongerichtheid geen bres kan slaan in de muren die ik zelf om me heen hebt gemaakt.

Ik wil zeker leven. Ik kan me alleen heel erg simpele doelen stellen. Alles doen voor mijn kind. Dat lukt. Maar verder geraak ik niet. Ik mis het doorzettingsvermogen, de doelgerichtheid, de zekerheid. Het vertrouwen. Om voor wat dan ook te gaan.

Ik heb die specifieke doelen nodig. Ik ben nog steeds op zoek.

maandag, december 12, 2005 2:36:00 p.m.  
Blogger patrick said...

weten wat ik wil is één, maar om dat nu uit te voeren, dat is weer wat anders. Het is zoal bij een laser: de richting is aagegeven, maar ook een laser heeft energie nodig om licht af te kunnen geven.
Dus, de volgende stap: op zoek naar energie!

maandag, december 12, 2005 11:14:00 p.m.  

Een reactie posten

<< Home