maandag, april 24, 2006

Ik ben twee personen!

Ja! Je leest het correct: Ik ben twee personen!. Jij ook!

Schizofreen?
Hmmmm, neen, alhoewel het er misschien wel een beetje mee te maken heeft.

In mijn hoofd (in iedereen zijn hoofd) zitten echt twee personen. En zolang je dat niet weet, kan je niet het maximale uit jezelf halen!

Welke twee personen?
Wel! Eén persoon ken je al lang. Dat is de rationele, logische, snel redenerende efficiënte, en doelgerichte hersenhelft; ook gekend onder de alias ‘Het Bewuste’, Patrick voor de vrienden
Ja! Ja! Hoor ik je al zeggen, dan weet ik ook wie die andere is!
Ik geef toe, ik moet je gelijk geven: De fantastisch creatieve, emotioneel-denkende, holistisch beschouwende, oplossingsgerichte, alles wetende hersenhelft: ‘Het Onderbewuste’, euh, …, Patrick voor de vrienden.

Ik, wij tweeën hebben besloten om een samenwerkingsverband op te zetten, ten voordele van onze gehele persoon. Het is een win-win situatie.

Kleine intermezzo - een lastig probleem dat ik hier nu even ga op lossen is mijn benaming. Laat ik hier verder spreken over Patrick-B en Patrick-O. Dit geregeld zijnde, kan ik het verdere verhaal overlaten aan Patrick-B

4 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Ik, Patrick-B, ben goed in snelle oplossingen, accurate en logische bijdragen en neem dit alles voor mijn rekening. Waar het bij mij ophoudt, zijn het de onderwerpen waarvoor enige creativiteit gemoeid is, of als het aankomt op gevoel, zowel emotioneel als fysische feeling (bvb besturen van een auto), of dingen die automatisch moeten gebeuren, bah, daar ben ik echt slecht in. Dat laat ik allemaal over aan mijn partner.
In feite kom het erop neer dat ik in dergelijke situaties alleen de informatie verzamel, de mogelijkheden bekijk en daarna laat ik het verder uitbroeien door mijn partner. Als die dan een tijdje stoeit met alle afwegingen, komt hij opeens met de oplossing aandraven.
Die oplossing weeg ik dan weer af, en als ik deze nog niet ok vind, dan meldt ik dat aan Patrick-O en dan gaat die nog wat verder zitten broeden, tot uiteindelijk de goeie oplossing te voorschijn komt

maandag, april 24, 2006 12:26:00 a.m.  
Anonymous Anoniem said...

Hallo mensen, Ik ben Patrick-O en ik neem vooral de dingen ter harte die gaan over emoties, gevoelens, automatismen, vergelijken en herkennen van patronen, uiterst creatieve oplossingen bieden, …
Soms durf ik wel eens te zweven en zal mijn partner Patrick-B mij weer met mijn twee voeten aan de grond moeten zetten.
Ik ben vooral goed in oplossingen te bedenken waarvoor op het eerste zicht geen oplossing voor mogelijk is. Als Patrick-B gefrustreerd wordt door het overpeinzen van een probleem, dan stopt hij er mee en neem ik het heft verder over. Ik ga wel niet zeer snel te werk, maar dat komt omdat ik de patronen, die ik herken in de gegevens, moet gaan vergelijken met mijn complete database van indrukken.
Deze database is tot stand gekomen door het reeds 42 jaar voortdurend kijken, luisteren, voelen, ruiken en smaken van mijn omgeving, dag in dag uit elk uur van de dag, elke minuut, seconde, honderdste van een seconde, ik weet nog alles. En zelfs nog beter, ik weet alles heel snel: Nog voor Patrick-B de eerste letter gelezen heeft van deze pagina heb ik ze reeds in mijn hoofd gestoken – als hij en ik nog wat oefenen op onze samenwerking, dan zouden we te samen kunnen snel-lezen! Door mijn grote database kan ik wel snel een indruk krijgen van een situatie, van een persoon en in max 30 seconden geeft ik een eerste indruk door aan Patrick-B die hij dan kent onder de term intuïtie. Daar moeten we ook in leren samenwerken: meestal vertrouwt hij me wel, soms ook weer niet, alhoewel ik er meestal niet zo ver naast zit.

maandag, april 24, 2006 12:29:00 a.m.  
Anonymous Anoniem said...

Hallo, hier Patrick-B weer!
Samen hebben we afgesproken dat ik mij zou beperken tot de taken die ik het beste kan en Patrick-O doet waar hij het beste in is. Praktisch komt dit neer op:

Taken van Patrick-B
* Feiten analyseren
* Informatie verzamelen (hoe meer hoe liever – om de database van patrick-O te vullen). Dit komt dus neer op echt kijken, echt luisteren, echt voelen, …, zonder interpretatie, geen beslissende macht.
* De oplossingen die Patrick-O aanreikt evalueren, afwegen en weer analyseren en ten slotte valideren of afkeuren. In dit laatste geval zoek ik verdere informatie zodat patrick-O meer patronen kan creëren om te vergelijken.
* Als laatste moet ik ook de oplossing een waarde toekennen. Dit is een belangrijke feedback naar Patrick-O toe: die moet tenslotte weten of hij het goed heeft gedaan, zodat hij zijn zoek procedure kan verfijnen.

Taken van Patrick-O
* de feiten die geanalyseerd zijn door Patrick-B in patronen gieten
* Vergelijken met gelijkwaardige patronen doorheen zijn hele database
* Alle gelijkenissen doorgeven aan Patrick-B
* Ondertussen ook rondkijken, luisteren, voelen, .. om zijn database te vullen.
* Sinds kort heeft hij ook een meld service opgezet voor mij: Hij verwittigt mij op tijd over de dingen die wij niet mogen vergeten, en ik neem dan de gepaste actie (uitvoerende macht)

maandag, april 24, 2006 12:32:00 a.m.  
Blogger patrick said...

We hebben nog heel wat te leren! Vooral nog wat sleutelen aan communicatie tussen ons twee, maar we komen er wel uit!

Samen gaan wij een goed leven te gemoed!

maandag, april 24, 2006 12:35:00 a.m.  

Een reactie posten

<< Home