donderdag, mei 04, 2006

Lieve Lezer,

Ik zal mezelf weer herenigen tot één persoon, want volgens mij heeft de buitenwereld er niet veel aan om hier verhalen te komen lezen over een schijnbaar schizofreen geval (it's me :)

Toch wil ik nog enkel kwijt: ik heb heel wat geleerd van het boek dat ik gelezen heb:
* Auteur : Guy Claxon
* Titel : Hazenbrein en schildpadgeest
* Uitgeverij contact
* ISBN 90-254-2409-0

Het heeft me vooral aan het denken gezet over de hersenen

Neurale netwerken:
Volgens dit boek is het bewustzijn niet op één plaats te lokaliseren in de hersenen, maar metingen naar 'het bewustzijn' met EEG, zouden aantonen dat bewustzijn over het hele brein verspreid zit: activiteiten worden gemeten op alle locaties van de hersenen - er wordt geopperd dat het bewustzijn eigenlijk hetzelfde is als het onderbewustzijn, maar dan 'in een andere toestand': paden in het neurale netwerk die intens geactiveerd worden leiden tot 'bewustzijn'

Dus, vertrekkende van die neurale netwerken: voor zover ik de uitleg begrijp, zijn neurale netwerken vrij eenvoudig. Door bepaalde zintuigelijke reacties, of door welke reden dan ook, worden gedachten geactiveerd (dit is bekend door ons onderbewuste). Hoe kritischer deze gedachte, hoe belangrijker, hoe meer energie er naar uitgaat. Hierdoor worden paden uitgesleten in de hersenen en deze gedachten kom op zeker moment op zo'n hoog energie niveau dat men in 'bewuste toestand' komt.

hoe meer men een bepaalde gedachte herhaalt, hoe dieper een groef wordt uitgesleten in het hersenlandschap: hoe bewuster men wordt van deze gedacht.

wanneer komen deze energieën dan vrij, zodanig dat deze tot ons bewuste toestand reiken?
* bij conflicten:
vb - eten tot we erbij neervallen:
twee tegenstrijdige gedachten die tegen elkaar opbotsen
- gezond zijn
- lekker eten
In de neurale netwerken is er geen uitweg mogelijk en het energie niveau stijgt tot het bewust - Dit vraagt om een beslissing!!!
Boodschap hier is:
Niet negeren - niet ontkennen, niet verbieden om deze gedachte te denken, maar de gewenste stroming positief versterken
Toegeven aan snoepgoesting? Ja!, anders wordt deze gedachte te veel versterkt en dat willen we nu net niet, maar ondertussen de andere gedachten zeer versterken - survival of the fittest!
Daarna gaan slapen met de gedachten over het positieve alternatief: gezond zijn - deze hele nacht kan deze denkrichting dan meer uitgegroefd worden

Tenslotte nog een laatste bedenking over mijn tweevoudigheid:
Vroeger was Patrick-B een luiaard (omdat hij dacht dat hij dingen moest doen die eigenlijk niet voor hem bestemd waren - frustratie - luiheid
Patrick-O deed veel werk, maar werden vooral afgeketst door Patrick-B - Te ongeloofwaardig - kan ik niet verkopen in de buitenwereld ...
Nu werken we samen en ieder doet waar hij goed in is. Vanaf nu is het weer ... Patrick!

2 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Dat klinkt goed !!

vrijdag, mei 05, 2006 10:03:00 a.m.  
Blogger patrick said...

@nathan : Het klinkt heel goed - ik heb mijn levensvisie hierop aangepast - laten we kijken wat er uit de bus komt :)

zaterdag, mei 06, 2006 11:16:00 p.m.  

Een reactie posten

<< Home